آخرین مقالات

مراحل آماده‌سازی تحلیل شخصی SWOT (موارد موردنظر در هنگام لیست‌برداری از نقاط قوت و ضعف)

مراحل آماده‌سازی تحلیل شخصی SWOT (موارد موردنظر در هنگام لیست‌برداری از نقاط قوت و ضعف)

با توجه به مسیر حرفه‌ای و زندگی هر فرد، تجزیه‌و‌تحلیل شخصی SWOT برای درک موقعیت وی مورد نیاز است. تجزیه‌و‌تحلیل شخصی SWOT معمولاً اولین گام جهت به رسمیت‌شناختن موقعیت افراد در تلاش برای مقابله با چالش‌های زندگی و فرصت‌های شغلی است. نباید هرگز از نقاط قوت خود غافل شد و یا آن‌ها را دست‌کم گرفت. بنابراین، تجزیه‌و‌تحلیل شخصی SWOT  باید هدف‌مند باشد و تا آنجا که ممکن است، نقاط قوت هر فردی را مورد توجه قرار دهد. دلیل ما در تاکید بر دست کم نگرفتن و یا دست بالا گرفتن نقاط قوت این است که در حالی‌که بسیاری از افراد تمایل دارند نقاط قوت خود را به میزان زیادی در نظر بگیرند، بعضی افراد نیز آنها را دست کم می‌گیرند. بنابراین، شناسایی نقاط قوت باید با فهرست کردن تمامی صفاتی باشد که هر فرد آنها را جزء دارایی‌های کلیدی خود می‌پندارد و سپس با یادداشت کردن، درک بهتری جهت استفاده از آن‌ها خواهد داشت. به‌عنوان مثال، بسیاری از افراد مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مدیریتی و توانایی آزمون‌های قابلیت تطبیق را به‌عنوان نقاط قوت خود دارند. از سوی دیگر، بسیاری از افراد فاقد این مهارت‌ها هستند و از‌این‌رو، فهرست‌برداری از اجزاء SWOT به آنها کمک می‌‌کند تا تصویر واقعی از موقعیت خود به‌دست آورند.

با خود صادق باش

فهرست‌برداری از نقاط قوت و ضعف، فرصتی جهت شناسایی نقاط مورد نیاز جهت بهبود و همچنین توجه به نقاطی است که نیاز به صرف زمان زیادی ندارند. باید به خاطر داشته باشیم که زمان برای بسیاری از ما ارزشمند است و‌ از این‌رو، درک موقعیت هر فرد، به وی کمک می‌کند تا بتواند بهتر بر روی نقاط ضعف خود تمرکز داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر توانایی حل مسئله یکی از نقاط ضعف شما باشد، باید زمان بیشتری را صرف مهارت‌های خود در این زمینه کنید. اگر مهارت‌های ارتباطی شما ضعف داشته باشد، باید در دوره‌های زبان انگلیسی یا ارتباطی ثبت‌نام کنید تا بتوانید مهارت‌های خود را تقویت کنید. هنگامی‌که نقاط قوت و ضعف فهرست‌برداری شوند، باید فرصت‌های مسیر خود را شناسایی کنید و براساس آن، به منظور استفاده از آن فرصت‌ها خود را آماده کنید. باید به خاطر داشته باشید که همواره از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنید و این واقعیت را در نظر بگیرید که موفقیت در زندگی به میزان زیادی به این بستگی دارد که هر شخص، تا چه میزان آینده را با مشاهده روندهای موجود پیش‌بینی می‌کند و سپس بر همان اساس خود را آماده می‌کند. به‌قول‌معروف، شانس و اقبال همیشه به‌دنبال ذهن آماده رخ می‌دهد و از‌این‌رو، شناسایی دقیق فرصت‌ها یکی از جنبه‌های حیاتی در رخداد شانس و اقبال در حرفه و زندگی است.

گول نقاط کور و موانع ذهنی را نخورید

آخرین عنصر تحلیل شخصیSWOT، ارزیابی تهدیدها است. بدون بررسی محیط، جهت تشخیص تهدیدهای احتمالی، هرگز نباید وارد جنگ شد. از‌این‌رو، باید با احتیاط در مسیر قدم برداشت و تهدیدهایی را که موجب شکست می‌شوند در نظر گرفت. به‌عنوان مثال، اگر پیش‌بینی می‌کنید که در آینده‌ای نزدیک، امور مالی شما در تنگنا واقع می‌شود، باید براساس آن برنامه‌ریزی کنید تا دچار معضل بدهی و قرض نشوید. اغلب، بزرگترین تهدید برای بسیاری از افراد، مدیریت وضعیت جریان نقدی و همچنین درک نقاط کور است که باعث جلوگیری از ارزیابی وضعیت ممکن می‌شود. نقاط کور که به آن اشاره می‌کنیم، موانع ذهنی ما در ارزیابی عناصر شخصی SWOT هستند و مانع از یک ارزیابی صادقانه موقعیت و ضعف‌های ما می‌شود. می‌توان هر تعداد نقاط قوت و فرصت‌ها را فهرست کرد. با ‌این‌حال سخت‌ترین قسمت، تشخیص دقیق و قابل اطمینان تهدیدها و ضعف‌ها است؛ چرا که در غیر این‌صورت، ما به‌علت عشق ورزیدن به خود، این موانع را در نظر نمی‌گیریم. جنبه کلیدی در اینجا این است که هرگز نباید تصور کرد که افراد شکست‌ناپذیر هستند. از ‌این‌رو، شناسایی درست نقاط ضعف و تهدیدها، راه‌حلی مطمئن جهت جلوگیری از رخداد یک غافلگیری است.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.